تحلیل شبکه‌ی اجتماعی

یادداشت‌های میلاد میرمحمدصادقی

تحلیل شبکه‌ی اجتماعی

یادداشت‌های میلاد میرمحمدصادقی

دعوتید به جلسه‌ی دفاع پایان‌نامه‌‌ام!

«بررسی چگونگی جریان اطلاعات در شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک»

استاد راهنما: دکتر نوشین آقاجانی چوبر
استاد مشاور: دکتر صدیقه ببران
استاد داور: دکتر مهناز رونقی

زمان: دوشنبه، 25 اردیبهشت‌ماه 1391، ساعت 10 صبح.
مکان: دانشگاه آزاد تهران مرکز، سالن کنفرانس ساختمان C، طبقه‌ی هفتم.
آدرس: تهران، میدان امام حسین، ابتدای خیابان دماوند، جنب بیمارسنتان بوعلی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، سختمان C، طبقه‌ی هفتم

محورها
مفاهیم کلی تحلیل شبکه‌ی اجتماعی، تشریح روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی جامع، بیان یافته‌های پژوهش.

چکیده

در این تحقیق، که به بررسی چگونگی جریان اطلاعات ادبی در میان 1081 گره و 32340 پیوند انتخاب شده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونه‌برداری شده با روش نمونه‌گیری گلوله‌ی برفی جامع خوشه‌ای از کاربران ایرانی شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک و با استفاده از سنجش‌ها و فرمول‌های تحلیل شبکه‌ی اجتماعی، پرداخت، علاوه بر تعیین کاربران و پیوندهای اصلی اثرگذار در این حوزه، گراف روابط آن‌ها رسم و سنجه‌های مرکزیت درجه‌ای، مرکزیت بینیت، مرکزیت نزدیکی، مرکزیت ویژه‌بردار، تراکم، قطر، فاصله‌ی ژئودسیک میانگین، پیج‌رنک و ضریب خوشه‌بندی محاسبه شد.

این پژوهش که در زمستان 1390 انجام و در فروردین 1391 نگاشته شد، نخستین تحقیقی بود که در ایران با روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی به تحلیل شبکه‌ی اجتماعی آنلاین فیس‌بوک ‌پرداخت، و همچنین نخستین پژوهش ایرانی با روش تحلیل شبکه‌ی اجتماعی بود که به تحلیل روابط شبکه‌ای با بیش‌ از 150 هزار پیوند کوشید.


واژه‌‌های کلیدی:
شبکه، گره، پیوند، شبکه‌ی اجتماعی، تحلیل شبکه‌ی اجتماعی، سنجه‌‌های مرکزیت، ضریب خوشه‌بندی.
نظرات 3 + ارسال نظر
علیرضایی چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ب.ظ

با سلام و احترام
من دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم افزار هستم و میخواستم پایان نامه خودمو در مورد تحلیل شبکه های اجتماعی انتخاب کنم اما بنظرم میاد که بیشتر علم این موضوع برمیگرده به رشته جامع شناسی آیا من میتونم تو این زمینه با یک رویکرد نرم افزاری کار و تحقیق کنم می خواستم در این مورد از شما کمک بگیرم ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنین.

آقای علیرضایی عزیز، از این‌که به وبلاگ بنده توجه داشته‌اید بسیار سپاسگزارم.
استفاده از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی تنها به علوم اجتماعی محدود نمی‌شود.
در بحث سلامت، ارجاع‌دهی شبکه‌های علمی، بیماری‌های واگیردار، معاملات اقتصادی، سیستم‌های اداری و... تا به امروز تحقیق‌های فراوانی با استفاده از این روش شده است.
فکر می‌کنم حضرت‌عالی نیز در استفاده از این روش مشکلی نداشته باشید.
پیشنهاد دومی برای‌تان دارم که امیدوارم به درد بخورد:
با توجه به این‌که شما دانشجوی مهندسی نرم‌افزار هستید، می‌توانید روی الگوریتم‌های نمونه‌گیری شبکه‌ای کار کنید.
در این زمینه تا آن‌جا که بنده مطلع هستم هنوز کاری در ایران نشده است و جای خالی چنین نرم‌افزاری که تحت وب نمونه‌گیری خودکار از شبکه‌ای اجتماعی مانند فیس‌بوک انجام دهد، بسیار خالی است.
اگر سوال بیش‌تری داشتید، دریغ نکند
ارادتمند، میلاد میرمحمدصادقی

علیرضایی شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:41 ق.ظ


با درود به شما جناب آقای صادقی سپاسگذاری میکنم از شما به خاطر پیشنهاد خوبی که دادین منم فکر کنم موضوع مناسبی باشه و مطمئنا تحقیقات خودمو در این زمینه انجام میدم و راهکارها و مکانیزمهای الگوریتمهای نمونه گیری شبکه ای رابررسی خواهم کرد و نتیجه بررسی های خودم رو به جنابعالی هم اعلام میکنم تا بتونم از نظرات ارزشمند شما که تو این زمینه تخصصی کار کردین بهرمند بشم اگر تو این موضوع هم منابع و ماخذی سراغ دارین لطفا معرفی بفرمائید.
پیشاپیش از توجه و عنایت شما سپاسگذارم هاشم علیرضایی

نوروزی دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:33 ب.ظ

باسلام خدمت شما و سپاس از وبلاگ شما.من دانشجوی ارشد نرم افزارم و موضوع من تلفیق شبکه های اجتماعی و سیستم های توصیه گر هست. نگرانی من بابت یافتن دیتاست یه شبکه ی اجتماعی مثل فیسبوک هست. میشه تو این زمینه منو یاری کنین؟
سپاس و درود فراواااااان

سلام. جواب خواسته تان را داده ام. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد